Nu we de eerste stappen aan het nemen zijn om uit de crisis te komen, is de kans aanwezig dat we in een reflex teruggrijpen naar het verleden. Besef echter: de wereld zoals hij was gaat niet terugkomen. Veel beter is het om verder te kijken naar de toekomst en hoe we vernieuwd uit de crisis willen komen. Als de betere versie van onszelf en met de betere versie van onze organisatie. Wat zijn de 3 stappen in het managen van de crisis en wat gaat ons helpen om vooruit te kijken?

 

Richting geven

Ben je als leider gewend om in normale situaties coöperatief te zijn en samen met het team naar oplossingen te zoeken, in tijden van crisis is het belangrijk om meer de controle te nemen. Dat betekent allereerst strak sturen op het proces en met het team duidelijk afspraken te maken welke richting je op wilt gaan. Een strakke agenda, informatie delen, hoofd- van bijzaken onderscheiden, afspraken maken. Daarnaast is het belangrijk om heel veel te communiceren omdat mensen in tijden van grote verandering onzeker worden.

Samenwerken

Je ziet momenteel allerlei nieuwe initiatieven en samenwerkingen voorbij komen. Die organisaties en personen hebben het begrepen: Een crisis kun je nooit alleen oplossen: niet als persoon, niet als bedrijf en niet als land. De context is veranderd en na de eerste klap zul je met je onderneming moeten kijken hoe je geld kunt verdienen binnen de nieuwe context en met je agenda van de toekomst. Dat betekent open staan voor een vernieuwde manier van samenwerken met nieuwe partners zodat je samen nieuwe oplossingen kunt verkennen. Die agenda van de toekomst moet je dan wel hebben en daarvoor is het nodig om ook op tijd vooruit te kijken.

Vooruitkijken

Ga je in een reflex weer terug naar het verleden of kies je er voor om een nieuw pad in te slaan? Ga je geld investeren om de stap naar de toekomst te maken of het leven zoals je dat in het verleden kende terug te halen. Uiteindelijk gaat het om de keuzes die jij daarin maakt.

Om niet in een reflex terug te gaan naar het verleden en om nu de goede keuzes te maken voor de toekomst, kun je jezelf de vraag stellen: ‘Hoe wil ik herinnerd worden na de crisis?’ Dat vind ik een prachtige vraag om te stellen en die vraag beantwoorden helpt je om een betere versie van jezelf en je organisatie neer te gaan zetten. Dat geeft je richting en houvast in de keuzes die je nu gaat maken.

Deze blog heb ik geschreven n.a.v. de bijeenkomst van de RoundTable 4 Topvrouwen waarbij we in gesprek gingen met Marjan van Loon over leiderschap in crisistijd. Vond je dit interessant, lees dan ook Een toekomstbestendig team samenstellen – waar let je op?  of abonneer je op mijn nieuwsbrief.

Annette Onrust is executive coach en teamcoach en begeleidt managers en leiders in hun persoonlijke groei en leiderschapsontwikkeling waarbij ze je helpt nieuwe mogelijkheden te ontdekken. Ze is oprichter van de RoundTable 4 Topvrouwen en auteur van het boek Topvrouw in 7 stappen – Jouw weg naar de Boardroom.